POZYCJONOWANIE MITY 2012-07-20T12:20:55+00:00

Pozycjonowanie w pewnej chwili stało się bardzo modne (co natychmiast zaczęli wykorzystywać uzdolnieni młodzi ludzie i  wystartowali do biegu po pieniądze, bo tylko moda może skłonić człowieka do nieodpowiedzialnego wyrzucania pieniędzy w błoto). Wydaje się, że ludzie potrzebują zawsze tego typu cudownych recept, lgną do nich jak do Legendy o Św. Graalu, rzeczywistość jednak jest szara i nie całkiem słodka, szczególnie jeśli jest to rzeczywistość wirtualna (chociaż wydane pieniądze wcale wirtualne nie są).

Przede wszystkim:  prawdą jest to, że Internet, dzięki dobremu miejscu na listach wyszukiwarek, pozwala docierać do ogromnej rzeszy klientów, lecz prawdą jest również i to, że druga strona tego samego zjawiska, to nic innego, jak zwiększona konkurencja, bowiem teraz miliony takich samych mądrych starają się wylansować na rynku w sieci zupełnie takie same produkty. Z rozszerzeniem rynku pojawiło się niespotykane dotąd rozszerzenie konkurencji. Kiedyś producentów mojego wyrobu było stu, a potencjalnych klientów mieliśmy razem ze sto tysięcy. Teraz tych klientów jest cały świat, a i producentów niewiele mniej.

Na innych stronach wspominałem, że nie wszystkie wyroby nadają się do sprzedaży w sieci.  Dotyczy to również usług. Jak więc można wytłumaczyć klientowi, który sprzedaje we francuskich Wogezach znakomite katalizatory i rury wydechowe, że umieszczenie go na pierwszych miejscach w wyszukiwarkach nadal pozostawi go w jego Wogezach, bo trudno będzie klientowi z Tuluzy fatygować się w Wogezy po to, aby kupić rurę wydechową (chyba, że nasz klient wprowadzi sprzedaż wysyłkową, lub też poszuka w innych regionach agentów dystrybucji, lecz to już jest inna rozmowa). To, czy będzie on na pierwszym miejscu w całej Francji, nie ma żadnego marketingowego znaczenia i dotyczy raczej ludzkich ambicji, które są raczej kiepskimi doradcami handlowymi.

W miejscowości z trzydziestoma tysiącami mieszkańców znajdują się dwie agencje spedycyjne. Jedna z nich – za wszelką cenę – chce pozycjonować się na pierwszych miejscach w skali całego kraju, chociaż już przy wyszukiwaniu frazy z określeniem regionu pojawia się na pierwszych miejscach. Jaki sens ma dla tej agencji dalsze pozycjonowanie? Potencjalni jej klienci  znają ją i tak z codziennych kontaktów, a klienci z Lubania Śląskiego nie przyjadą, dajmy na to, do Suwałk. Internet ma swoje granice, a jego specyfika w wielu przypadkach zawiera się w zdrowym rozsądku.

Wbrew pozorom lista produktów, które można sprzedawać w Internecie, wcale nie jest taka długa. Pozycjonowanie jest narzędziem osiągania popularności, co w handlu przekłada się na zysk (konwersja), a w kulturze zapewnia publiczność. W wielu przypadkach właściciele firm zlecających pozycjonowanie mylą klientelę z publicznością, lecz tutaj mamy do czynienia raczej z psychologią, niż marketingiem.

SEO Powered by Platinum SEO from Techblissonline